In Amerika gaan sommige grote bedrijven ertoe over om actief carrièreadvies te geven aan hun werknemers. Een teken van de krappe arbeidsmarkt.

Voor iedere beginnende werknemer is het lastig. Wanneer kun je rekenen op een promotie, en wat moet je daar precies voor doen? Wanneer breng je je ambities ter sprake bij je manager? En is het misschien tijd om naar een andere baan uit te zien? Niet meteen iets waar je je hart over uitstort bij je werkgever.

Managers geven carrièreadvies

Maar een aantal bedrijven in Amerika willen dat veranderen, schrijft de Wall Street Journal. De arbeidsmarkt begint krap te worden in de States. Bedrijven is er veel aan gelegen om werknemers zo lang mogelijk vast te houden. Daarom nemen bedrijven zoals American Express loopbaanconsulenten aan, trainen ze managers in het geven van carrièreadvies en richten ze interne arbeidsbureaus in.

Bij een recente enquête onder 32.000 Amerikaanse werknemers en 1600 werkgevers zei minder dan de helft van de respondenten dat ze het gevoel hadden dat hun bedrijf ze echt de kans gaf om vooruit te komen. Volgens de consultancy die het onderzoek uitvoerde, Towers Watson, staan slechte carrièrevooruitzichten op plek 2 na ‘salaris’ als voornaamste reden waarom werknemers hun heil ergens anders zoeken.

Volgens het bureau geeft een derde van onderzochte bedrijven aan dat ze inmiddels te maken hebben met hogere uitstroom. Het wordt lastig om talent vast te houden.

Jongeren willen zicht op hoger doel

"Er zijn een hoop vragen en onzekerheden waar wij mee zitten", zegt Julianne Strom (26), marketingmanager bij Workday, een bedrijf dat zich richt op hrm-technologie. Vooral jongere werknemers willen meer duidelijkheid over hun vooruitzichten, en hebben graag het idee dat ze worden klaargestoomd voor iets beters.

Daarom begon Workday vorig jaar een programma om interne vacatures beter aan te prijzen. Ook worden managers beter voorbereid op carrièrevragen van jonge collega's. "We wilden carrières niet langer zomaar laten gebeuren", zegt hoofd HRM Ashley Goldsmith van het Californische bedrijf.

Ondersteuning bij interne sollicitatie

Verzekeraar Aflac begon een intern loopbaancentrum. Enquêtes wezen uit dat het personeel onzeker was over de kans een promotie te krijgen. Eén van de medewerkers die er gebruik van maakte is Veronica Covington (29). Met ondersteuning van een loopbaancoach solliciteerde ze succesvol intern naar hogere posities.

Volgens Aflac-topvrouw Teresa White kan haar bedrijf talent langer vasthouden door de loopbaancoaching. Maar er vertrekken ook mensen door. "Soms leidden al die gesprekken en dat geplan naar een pad dat Aflac niet kan bieden", zegt ze.

Verloop gehalveerd met software

De coaching kan ook leiden tot onconventionele overstappen naar andere onderdelen van een bedrijf. Coca-Cola Amatil, de Nieuw-Zeelandse bottelaar van Coca-Cola, stelde vast dat veel werknemers het bedrijf verlieten omdat ze dachten dat er weinig carrièrekansen waren.

Het bedrijf gebruikt nu software waarbij werknemers kunnen aangeven wat ze aantrekkelijk vinden in een baan, zoals salaris, flexibiliteit of reizen. De software biedt ze posities aan die overeenkomen met hun wensen. In een ander programma kunnen werknemers een koffiegesprek aanvragen met senior managers, om over carrièrekansen te praten. Na twee jaar is het verloop bij Coca-Cola Amatil met 50 procent teruggebracht, volgens het bedrijf.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl